Individuele begeleiding

Grootskleinkring

De individuele begeleiding is geschikt voor kinderen en jongeren tussen de 5 en 25 jaar. En deze manier van werken is ook succesvol gebleken voor ouders en leerkrachten!

Samen met het kind en de voor het kind belangrijke mensen, maken we een heel praktisch plan voor datgene wat het kind voor elkaar wil krijgen. Dit noem ik de kring, de kring van mensen om het kind heen.
Het kind geeft zelf aan wat het graag anders wil (ik wil rustiger reageren en niet meer zo boos worden, ik wil weten wat ik moet doen als ik gepest word, ik wil me beter kunnen concentreren). Daar maken we dan een plan voor, om het voor elkaar te krijgen.
Dat doe ik dan samen met het kind, en de mensen die het kind zelf uitkiest als helper. Logischerwijs zijn dat meestal papa en mama. Het kan ook heel goed gebeuren dat het kind graag wil dat opa of oma helpt, of een grote zus of broer. En als het ook op school speelt, kan de leerkracht ook een goede helper zijn.

Hoe gaan we aan het werk

  • In een eerste gesprek met ouders is het van groot belang dat we weten dat er vertrouwen is, in elkaar en in deze manier van werken. Dat vertrouwen is erg belangrijk.
    We onderzoeken ook in het eerste gesprek wat ouders graag voor hun kind willen.
  • In mijn tweede gesprek – dit is het gesprek met het kind en één van de ouders – starten we met een uitgebreid ‘onderzoek’ van talenten. Het kind durft vanuit deze positieve energie naar het probleem te kijken. En weet daarna ook heel goed hoe ze het wel graag zou willen. Daar gaan we dan een plan voor maken, heel concreet. Samen met de mensen die het kind uitkiest om hem te helpen. Het plan wordt met alle betrokkenen uitgewerkt. Er wordt besproken hoe het kind geholpen kan worden het vooropgestelde doel te bereiken, waarbij iedereen een rol en een plek krijgt in het plan.
  • Na een periode van oefenen komen we opnieuw bij elkaar om te zien hoe goed het gelukt is.
“En dan doen we een feestje!!” – jongen van 8 jaar